fbpx
Valmentajat

Valmentajat

Fysioterapeutti ja personal trainer Jonna Pitkänen

Fysioterapeutti, personal trainer Jonna Pitkänen

Olen Jonna Pitkänen. Fysioterapeutti, personal trainer, vanhusten voimavalmentaja, ravintovalmentaja ja juoksuvalmentaja. Toimin fysioterapeuttina ja hierojana Hierontaotteella sekä personal trainerina työikäisten naisten ja eläkeläisten parissa yrityksessäni Treenataanko personal training. Valmennan ja kuntoutan ensisijaisesti erilaisista tuki- ja liikuntaelinvaivoista, ylipainosta, motivoitumisongelmista sekä selkäkivuista kärsiviä. 

Oma suhteeni liikuntaan ja hyvinvointiin on muokkautunut vuosien varrella omannäköiseksi kokonaisuudeksi. Huonot koululiikuntakokemukset ja nuoruuden ylipaino saivat minut vuosiksi vannoutumaan kokonaan pois liikunnasta. Kiinnostus omaa hyvinvointia kohtaan kasvoi pakon edessä nuorena aikuisena, kun painiskelin samanaikaisesti opiskelun,työn, stressin ja terveyshuolien aiheuttamien oireiden keskiössä.

Päätin, että elämäntapani on pakko muuttua ja ryhdyin ahnehtimaan kaikkea mahdollista kirjallisuutta hyvinvoinnista ja terveydestä, mitkä vain käsiini sain. Myöhemmin tämä lukuinnostus kasvoi erilaisiksi tutkinnoiksi, kompetensseiksi, kursseiksi ja luennoiksi, eikä innostukselle ja uteliaisuudelle näytä tulevan loppua. 

Olen urani aikana haastatellut, kuntouttanut ja liikuttanut satoja ihmisiä. Tämä on antanut minulle mahdollisuuden selvittää, mistä erilaisista syistä huonovointisuus tämän päivän työikäisillä johtuu. Olen huomannut, että tietyt neljä teemaa toistuu lähes jokaisen työikäisen asiakkaani puheissa: huono tai liian vähäinen uni, stressi, liikkumattomuus ja epäsäännölliset ja mukavuudenhaluiset ruokailutottumukset. 

Uskon, että psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi koostuu vahvasti hyvästä tasapainotilasta näiden neljän asian välillä. Tämä on se asia, mitä haluan hyvinvointi- ja terveysalan ammattilaisena edistää.

Harvoin kipujen, väsymyksen ja huonovointisuuden syynä on se, etteikö ihminen tietäisi, miten pitäisi toimia. Ongelmana voi olla mm. se, että pitkältä muutosten listalta on vaikeaa nähdä se yksi asia, johon tarttua ja jota lähteä muuttamaan. Ongelmana voi olla myös olla mukavuudenhalu tai uskonpuute ja lukuisat pettymykset omasta onnistumisesta. Muista kuitenkin, että jos sinulla on halu muuttua, niin silloin siihen löytyy myös keinot. Keinojen löytämisessä minä osaan auttaa. 

Jos siis kaipaat kuntoutukseen, painonpudotukseen tai yleiseen kunnon kohotukseen kokonaisvaltaisempaa otetta, niin ole reippaasti yhteydessä ja varaa aika 15min ilmaiseen ja riskittömään online- haastatteluun. Selvitetään juttelemalla olenko minä oikean oloinen ammattilainen auttamaan juuri sinua. 

Todelliset muutokset tehdään yksitellen, omasta halusta, omalle itselleen ja omaan elämään sopivaksi sovittaen. 

Pidän yllä säännöllisesti ammattitaitoani lukemalla ammattiini liittyvää kirjallisuutta. Fysioterapian toteutuksen laadin aina asiakkaan oirekuvan, fysioterapeuttisen tutkimuksen ja viimeisimpään näyttöön pohjautuen. Kerrothan siis fysioterapiaan tullessasi varauksen yhteydessä lyhyesti vaivastasi, jotta voin tehdä osan taustatyöstä jo ennen tuloasi. Tämä auttaa minua auttamaan sinua paremmin. 

Koulutukseni:

Merkonomi
Yritysanalytiikan ja taloushallinnan tutkinto
Digitaalisen markkinoinnin tutkinto
Fysioterapeutti amk
FAF Kuntosaliohjaaja
FAF Personal trainer
Vanhusten voimavalmentaja ( ikäinstituutti )
FAF running trainer
Liikuntafysiologia perusopinnot (avoin yliopisto)
Fysiopilates ohjaaja
Ravitsemustieteen perusopinnot (avoin yliopisto)

Luentoja:

Lonkan tekonivelleikkauksen näyttöön perustuva postoperatiivinen fysioterapia
Polven tekonivelleikkauksen hyvä kuntoutus
Epäspesifin selkäkivun hyvä hoito
Fundamentals of writing copy
Digitaalisen markkinoinnin verkkokursseja ( google, Lynda )

Kirjoja, joita suosittelen:

The Power of Habit – Charles Duhigg
Why We Sleep – Matthew Walker
Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain
How Not to Die – Michael Greger
The Brain Fog Fix – Mike Dow
Unf*k yourself – Gary John Bishop
The Longevity Paradox – Steven R Gundry
The Achievement Habit – Bernard Roth
The 7 Habits of Highly Effective People – Steven R Covey

​Ota yhteyttä ja sovi ilmainen ensitapaaminen kanssani:

treenataanko@gmail.com

Kuntovalmentaja / Liikuntatieteiden maisteri Ruth Lindroos

Olen Ruth Lindroos, pohjakoulutukseltani liikuntatieteiden maisteri. Itsensä kehittäminen on kuitenkin jatkuva prosessi, joten pyrin suorittamaan lisäkoulutuksia sekä kursseja aina, kun aikaa vain riittää.

Vähäisesti liikkuvien tukeminen kohti liikunnan ylläpidon onnistumista on aihealue, mihin olen perehtynyt niin tutkimuksen kuin työn kautta, v. 2016 eteenpäin. Olen syventynyt mm. motivaation psykologiaan sekä käyttäytymistieteeseen muutosprosessissa, mitkä ovat tärkeitä elementtejä tukea tehtävääni; oikeasti auttaa asiakasta saavuttamaan tavoiteltu muutos. Ohjaan ja
valmennan kuitenkin monipuolisesti kunto-, kestävyys- ja liikkuvuusharjoittelua, rauhallisena tai vaativampana treeninä, asiakkaiden tarpeen mukaan.

Nuorena laiminlöin terveyteni täysin, ja olin huomattavan alipainoinen. Jossain kohtaa halu muuttua itseni vuoksi otti vallan, yksi asia johti toiseen. Kuntosalille uskaltauduin v. 2008. Se oli sellainen ”perinteinen” äijäpunttisali, missä minut otettiin kuitenkin hyvin vastaan ja pian vuosikymmeniä treenanneet hyväksyivät minut jonkin sortin ”oppitytöksi” punttimaailmaan; vapaille painoille
mentiin heti (ei kyllä ollut vaihtoehtojakaan), sinne minä jäin. Kehut tuntuivat älyttömän hyvältä, tunsin oloni vahvaksi ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Aloin työskentelemään kuntosalimaailmassa v. 2013 ja liikuntatieteelliseen pääsin opiskelemaan v. 2016. Vuosien,
paikkojen sekä tilanteiden muuttuessa, harjoittelu on säilynyt sisukkaasti menossa mukana.
Treenisisältöjä on hiottu kymmenissä maailmankolkissa; sovellettavuus sekä vaihtelevuus ovatkin
olleet ehdottomia kiinnostuksen säilymiseen, ja niitä voin tarjota myös muille.

Valmentajana olen käytännönläheinen, tarjoten uusia haasteita asiakkailleni, heidän ehdoillaan.
Harkitsen liikuntaa kokonaisvaltaisesti, fyysisyyden lisäksi myös psykologisesti ja sosiaalisesta
aspektista. Monet kärsivät vähäisen liikunnan kasvavista terveysriskeistä ja ahdistuksesta, mutta tämän voi ihan oikeasti muuttaa. Tärkeä onkin löytää pysyvyys, hyvä olo, varmuus, innostuneisuus, progressiivisuus sekä ilo uuden oppimisesta, tapahtuipa se sitten kuntosalilla, lenkkipolulla tai toiminnallisella treenillä. Ilmaisessa konsultaatiossa voidaan yhdessä miettiä mahdollisuuksia ja
tulevaisuuden näkymiä!

Tutkinnot:
Tradenomi, Laurea-ammattikorkeakoulu
Liikuntatieteiden maisteri, Master’s Degree Programme in Sport Management and Health Promotion, Jyväskylän yliopisto.
Pro -gradu tutkielma: From physical inactivity to exercise maintenance; barriers and motivations.
Phenomenological research on personal training participants


Lisäkurssit ja –koulutukset:
Ihmisen liikkumisen biologiset perusteet, Jyväskylän yliopisto, liikuntabiologia
Urheilijan terveys, Jyväskylän yliopisto, liikuntalääketiede/terveystieteet
Toiminnallisen anatomian koulutus/työpaja, Kannelmäen voimistelijat ry / Kati Kauravaara, liikuntatieteiden tohtori.

Liikunta raskauden aikana, Trainer4You -verkkokurssi
Liikunta synnytyksen jälkeen, Trainer4You -verkkokurssi
Lasten yleisurheiluohjaajakoulutus, Svenska Finlands Idrottsförbund SFI r.f.
Johdatus rahoitukseen, Jyväskylän avoin yliopisto
Suomen talous ja talouspolitiikka, Jyväskylän avoin yliopisto

Tulossa 2020:
Crosstraining –ohjaajakoulutus
Liikunta ja ravitsemus, Helsingin yliopisto, ravitsemustiede
Luennot:
Jyväskylän kaupunki, liikuntasuunnittelun yksikkö. From physical inactivity to exercise
maintenance; barriers and motivations. Phenomenological research on personal training participants
– tutkimustulosten esittely.

Suositeltavaa luettavaa:
Heille, keitä kiinnostaa ihmisen käyttäytyminen, psykologiset perustarpeet sekä motivaation synty
(tai kuolema) suosittelen Edward L. Decin ja Richard M. Ryanin, vuodesta 1985 eteenpäin kehittämää ”Self-Determination Theory”. Kyseistä teoriaa on sovellettu sittemmin onnistuneesti liikuntakäyttäytymiseen, kilpaurheiluun sekä työhyvinvointiin ja tutkimuksia on mahdollista lukea pienemmissä paloissa.


Liikunnan aloituksen ja mahdollisen itsevarmuuden puutteen kanssa kamppaileville suosittelen
tutustumaan self-efficacy / minäpystyvyyttä käsitteleviin tutkimuksiin. Edelliseen kuuluu esim.
transteoreettisessa muutosvaihemallissa (transtheoretical model of behavior change, James O. Prochaska ja Carlo C. DiClemente), mitä on edellisen tavoin alalle sovellettu.

Viimeisenä hyvä perusopus liikuntafysiologiasta kiinnostuneille englannin kielen osaajille on
Physiology of Sport and Exercise (Kenney, W. Larry Wilmore, Jack H. & Costill, David L), uusimpana painoksena.

Nähdään pian!

Ota yhteyttä ja sovi ilmainen ensitapaaminen kanssani:

treenataanko@gmail.com