fbpx
Valmentajat

Valmentajat

Fysioterapeutti, personal trainer Jonna Pitkänen

Olen Jonna Pitkänen. Fysioterapeutti, personal trainer, vanhusten voimavalmentaja, ravintovalmentaja ja juoksuvalmentaja. Olen toiminut personal trainerina työikäisten naisten parissa yrityksessäni Treenataanko personal training jo vuodesta 2013 aluksi fysioterapeutin töiden ohella ja nykyään täysipäiväisenä yrittäjänä. Valmennuksessani käytän monipuolisesti fysioterapeutin tietotaitoa, miksi minun valmennukseeni hakeutuukin ensisijaisesti erilaisista tuki- ja liikuntaelinvaivoista, kuten polvi- ja selkäkivuista kärsiviä. 

Oma suhteeni liikuntaan ja hyvinvointiin on rennon joustava ja tätä näkökulmaa toivon myös tuovani esiin asiakkaille. Kun minulla on aikaa panostan liikkumiseen enemmän. Tällöin saatan liikkua melko tavoitteellisestikin mikäli se minulle siitä hetkessä tuottaa hyvää fiilistä ja iloa. Kun elämässä on menossa kiireisempi ajanjakso otan huomioon kokonaiskuormituksen ja tarvittaessa kevennän liikunnan määrää niin, että säännöllisyys ja saavutettu kuntotaso eivät kärsi. Tämän tyyppinen joustavuus on toiminut minulla siihen, että säännöllinen liikunta pysyy arjessa mukana tilanteessa kuin tilanteessa.

” You are what you think and repeatedly do ”

Elämäntapamuutos lähtee korvien välistä. Jos tavoitteenasi on löytää arkeen balanssi, jossa työ, ihmissuhteet ja oma hyvinvointi kukoistavat sinun on muututtava kokonaisvaltaisesti sellaiseksi ihmiseksi, joka vaalii näitä asioita. Tämä vaatii runsaasti itseensä tutustumista ja omien ajatusten, uskomusten, toimintamallien ja sisäisen puheen työstämistä. Tämän pohjatyön päälle uusien tapojen, kuten hyvää unenlaatua tukevien iltarutiinien, säännöllisen liikkumisen tai terveellisen syömisen opettelu on järkevää rakentaa.

Valmentaja osaan auttaa sinua erityisen hyvin näissä asioissa:

Kärsit jostakin rasitusperäisestä tuki- ja liikuntaelin vaivasta, joka helposti ärtyy liikunnasta tai joka estää sinua harrastamasta omaa rakasta lajia.
Ratkaisu: Mietitään yhdessä kivuttomat liikkeet ja tavat kohottaa kuntoa sillä aikaa kun kipu on päällä ja lisätään treeniohjelmaan samanaikaisesti kuntouttavia liikkeitä.

Olet äärimmäisen kiireinen ja sinun on vaikeaa mahduttaa liikuntaa ja terveellistä ruokailua osaksi arkea. Arjen ruokailutottumuksia kuvaa tällä hetkellä parhaiten nopeus ja mukavuudenhalu.
Ratkaisu: Kartoitetaan tarkasti, mihin kaikkeen aikaa menee ja tarvittaessa otetaan taukojen kalenteriointi työkaluksi. Mietitään yhdessä sopiiko kalenteriisi paremmin esimerkiksi 1-2 tunnin harjoitusta vai useampi lyhyempi harjoitus esimerkiksi lounastaukoon yhdistettynä. Terveellisen ruokailun työkaluksi opetellaan ennakoimaan työviikkoja ja työpäiviä ja tekemään ruokaostokset etukäteen useammalle päivälle, jotta kaapissa on aina terveellistä ruokaa saatavilla.

Olet ollut pitkään liikkumaton ja tarvitset runsaasti tukea ja apua elämäntapamuutoksen läpiviemiseen.
Ratkaisu: Kartoitetaan tavoitteet ja motivaatiot erityisen tarkasti ja sovitaan säännöllisistä yhteydenotoista.

Olet osallistunut useampaan verkkokurssiin tai juhmahtanut tekemään samaa treeniä vuodesta toiseen, että ole saanut aikaan toivomiasi tuloksia.
Ratkaisu: Yksilöllisesti toteutettu online personal training ja sinulle henkilökohtaisesti mitoitetut nousujohteiset ohjelmat voisivat olla juuri sinun juttu!

Koulutukseni:

Merkonomi
Yritysanalytiikan ja taloushallinnan tutkinto
Digitaalisen markkinoinnin tutkinto
Fysioterapeutti amk
FAF Kuntosaliohjaaja
FAF Personal trainer
Vanhusten voimavalmentaja ( ikäinstituutti )
FAF running trainer
Liikuntafysiologia perusopinnot (avoin yliopisto)
Fysiopilates ohjaaja
Ravitsemustieteen perusopinnot (avoin yliopisto)

Luentoja:

Lonkan tekonivelleikkauksen näyttöön perustuva postoperatiivinen fysioterapia
Polven tekonivelleikkauksen hyvä kuntoutus
Epäspesifin selkäkivun hyvä hoito
Fundamentals of writing copy
Digitaalisen markkinoinnin verkkokursseja ( google, Lynda )

Kirjoja, joita suosittelen:

Think and grow Rich – Napoleon Hill
Why Zebras Don´t Get Ulcers – Robert M. Sapolsky
The Power of Habit – Charles Duhigg
Why We Sleep – Matthew Walker
Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain
How Not to Die – Michael Greger
The Brain Fog Fix – Mike Dow
Unf*k yourself – Gary John Bishop
The Longevity Paradox – Steven R Gundry
The Achievement Habit – Bernard Roth
The 7 Habits of Highly Effective People – Steven R Covey

​Ota yhteyttä ja sovi ilmainen ensitapaaminen kanssani:

HUOM! pystyn ottamaan yhden uuden asiakkaan joulukuussa 2021.

treenataanko@gmail.com

Kuntovalmentaja / Liikuntatieteiden maisteri Ruth Lindroos

Olen Ruth Lindroos, liikuntatieteiden maisteri. Käyttäytymisen muutos, motivaatio ja haitallisten ajatusmallien tunnistaminen ovat esimerkkejä aihealueista, mihin olen perehtynyt työn ja tutkimusten kautta. Olen parhaillaan hakemassa liikuntatieteellisen yliopiston tohtorikoulutukseen, erikoistumisalana liikunta- ja urheilupsykologia. 

Nykyisen sijaintini ollessa Jyväskylä, pystyn vastaanottamaan online-asiakkaita muualta, ja toki pitämään yksilöohjauksia täällä. Koen vahvuuteni olevan erityisesti heidän auttaminen, ketkä etsivät tukea mm. muutokseen, motivaatioon tai tasapainon löytämiseen omassa elämässä. 

Ohjaan monipuolisesti kunto-, kestävyys- ja liikkuvuusharjoittelua, rauhallisena tai vaativampana treeninä, aina asiakasta kunnioittaen. Olen itse treenannut kuntosaleilla v. 2008 lähtien, aloittanut siellä työskentelyn v. 2013 ja edennyt liikuntatieteelliseen v. 2016, mistä valmistuin maisteriksi v. 2018. Urheilun ja liikunnan osalta vahvuuteni painottuu erityisesti lihaskuntoharjoitteluun ja voiman lisäämiseen.

Kokemusta löytyy vasta-alkajista kokeneempien ohjauksiin, sekä erityisliikunnan puolelta, joten ymmärrän sovellettavuuden tärkeyden. Valmentajana olen käytännönläheinen, tarjoten uusia haasteita ja mietittävää asiakkailleni, heitä kuunnellen.. 

Monet kärsivät vähäisen liikunnan kasvavista terveysriskeistä ja ahdistuksesta, mutta tämän voi ihan oikeasti muuttaa. Tärkeä onkin löytää pysyvyys, hyvä olo, varmuus, innostuneisuus, progressiivisuus sekä ilo uuden oppimisesta. Ilmaisessa konsultaatiossa voidaan yhdessä miettiä mahdollisuuksia ja näkymiä yhä vahvemmasta tulevaisuudesta!

Tutkinnot:

Tradenomi, Laurea-ammattikorkeakoulu
Liikuntatieteiden maisteri, Master’s Degree Programme in Sport Management and Health Promotion, Jyväskylän yliopisto.
Pro -gradu tutkielma: From physical inactivity to exercise maintenance; barriers and motivations. Phenomenological research on personal training participants

Lisäkurssit ja –koulutukset:

Ihmisen liikkumisen biologiset perusteet, Jyväskylän yliopisto, liikuntabiologia
Urheilijan terveys, Jyväskylän yliopisto, liikuntalääketiede/terveystieteet
Toiminnallisen anatomian koulutus/työpaja, Kannelmäen voimistelijat ry / Kati Kauravaara, liikuntatieteiden tohtori.
Crosstraining –ohjaajakoulutus, Erimover Oy.
Liikunta raskauden aikana, Trainer4You -verkkokurssi
Liikunta synnytyksen jälkeen, Trainer4You -verkkokurssi
Lasten yleisurheiluohjaajakoulutus, Svenska Finlands Idrottsförbund SFI r.f.

Johdatus rahoitukseen, Jyväskylän avoin yliopisto
Suomen talous ja talouspolitiikka, Jyväskylän avoin yliopisto

Luennot:

Jyväskylän kaupunki, liikuntasuunnittelun yksikkö. From physical inactivity to exercise maintenance; barriers and motivations. Phenomenological research on personal training participants – tutkimustulosten esittely.

Suositeltavaa luettavaa:

Heille, keitä kiinnostaa ihmisen käyttäytyminen, psykologiset perustarpeet sekä motivaation synty (tai kuolema) suosittelen Edward L. Decin ja Richard M. Ryanin, vuodesta 1985 eteenpäin kehittämää ”Self-Determination Theory”

Käyttäytymisen muutoksen kanssa kamppaileville suosittelen “Transtheoretical Model of Behavior Change” – James O. Prochaska ja Carlo C. DiClemente, vuodesta 1977 eteenpäin.

Perfektionismia tai muuta irrationaalista ajattelua itsessään tunnistava voi löytää mielenkiintoisia kohtia Albert Ellisin v. 1955 eteenpäin kehittämästä “Rational Emotive Behavior Therapy” -ajatuksista.

Nähdään pian!

Ota yhteyttä ja sovi ilmainen ensitapaaminen kanssani:

Huom! Ruth tekee tällä hetkellä pelkästään Personal training valmennuksia Jyväskylässä sekä Online personal training valmennuksia ympäri Suomea ja hänellä on muutama asiakaspaikka vapaana! 🙂

treenataanko@gmail.com

F

Työfysioterapeutti, selkäneuvoja AMK, Physiotrainer Kristiina Kivihalme

Olen Kristiina Kivihalme, työfysioterapeutti, PhysioTrainer ja selkäneuvoja AMK. Olen työskennellyt vuodesta 2008 työfysioterapeuttina yksityisellä sektorilla työterveyshuollossa ja lisäksi toimin myös liikunta- ja hyvinvointivalmentajana. Olen elämäntapaliikkuja ja liikunnallisen alakouluikäisen pojan äiti.


Pitkä työkokemus työterveyshuollossa on tuonut eteeni asiakkaiden lukuisia erilaisia elämäntilanteita, joiden huomiointi on aina ollut ehdoton ykköslähtökohta vastaanottotyössä. Asiakkaan kuuntelu ja ymmärtäminen ovat prioriteetit myös valmennustyössäni. Tunnistan myös staattisen tai fyysisen työn kuormitushaasteet tuki- ja liikuntaelimistölle sekä paineet työn ja muun elämän yhteensovittamisessa.

Suurimpana intohimonani on auttaa asiakasta oivaltamaan miten hyvinvointinsa eteen voi tehdä lukuisia pieniä tekoja tässä ja nyt. Istuvan elämäntavan negatiiviset vaikutukset ihmisen fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin on alettu tunnistamaan laajalti. Ratkaisuna ei kuitenkaan ole se, että jokaisen tulisi alkaa himourheilijaksi selvitäkseen elämästä. Sen sijaan fyysistä aktiivisuutta, eli liikkumista ja liikehdintää pitäisi ujuttaa mahdollisimman paljon arkeen ja etenkin päivän energisimpiin tunteihin kello 9 – 17. Tämä edellyttää uudenlaisten ajattelu- ja toimintamallien omaksumista. Omassa maailmassani kaikki liukuportaat on tehty käveltäviksi, tavalliset portaat vastaavat lähes kuntosalia, jokainen vastaan tuleva penkki odottaa sille punnertamista ja pyörällinen toimistotyötuoli on aivan huippuväline toiminnalliseen harjoitteluun!

Valmentajana osaan auttaa sinua etenkin seuraavissa tilanteissa:

  • Kärsit työperäisestä tuki- ja liikuntaelinvaivasta, mutta tahtotilasi olisi siitä huolimatta pystyä harrastamaan liikuntaa ja pitää kivut hallinnassa työpäivänkin aikana. Suunnitellaan sinulle järkevä, kokonaisvaltainen liikuntaohjelma, joka sisältää bonuksena vaivaasi kuntouttavat harjoitteet. Lisäksi autan sinua mielelläni myös työtapaohjauksen (ergonomiset työtavat, mikrotauotus ja oikein soveltuvat elpymisliikkeet) keinoilla.
  • Koet haastetta löytää aikaa fyysisen aktiivisuuden toteutumiseen kiireisessä arjessa. Käytetään
    tarvittaessa työkaluna työ- ja vapaa- ajan ajankäytön kartoitusta, joka auttaa huomaamaan mihin aika kuluu ja mitkä aikajaksot voisi hyödyntää vaikka mikroliikuntaan.
  • Olet pienen lapsen/lasten vanhempi, jolla ei tunnu löytyvän aikaa omasta kunnosta huolehtimiseen. Opastan sinua oivaltamaan mikä mahtava mahdollisuus fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen lapset ovat! Voin opettaa sinulle, tai tarvittaessa vaikka koko perheellenne esimerkiksi liikunnallisia yhteisleikkejä tai leikkipuistojumppaa.
  • Toteat olevasi sohvaperuna ja tarvitset apua ensinnäkin ihan vaan ulko – oven kynnyksen
    ylittämiseen. Opetan sinulle yksinkertaisia vinkkejä motivaation vahvistamiseen ja liikkeelle lähtemiseen. Yksi näistä on asiakaslähtöinen tavoitteenasettelu ja sen kirjaaminen näkyväksi.
  • Kuntosali- tai kotiharjoitteluohjelmasi on kangistunut kaavoihin ja kaipaat siihen lisää haastetta ja
    jujua. Otetaan käyttöön tasollesi sopivasti esimerkiksi toiminnallisen harjoittelun repertuaaria
    (kahvakuulat, TRX nauhat jne).

Koulutukseni:

Fysioterapeutti AMK
Työterveyshuollon AMK erikoistumisopinnot
Selkäneuvonta fysioterapeutin työssä AMK

erikoistumisopinnot
PhysioTrainer
Liikuntapsykologian perusopinnot
Liikuntalääketieteen perusopinnot
FasciaMethod – ohjaajan peruskoulutus
Ravitsemus ja liikunta terveyden edistäjinä (Avoin AMK täydennyskoulutus)
Uniterveys – liikunta ja ravitsemus hyvän unen avaimina (Avoin AMK täydennyskoulutus)
Niskan ja selän terapeuttinen harjoittelu (AMK täydennyskoulutus)
Lannerangan aktiivinen kuntoutus (AMK täydennyskoulutus)
Suorien vatsalihasten erkaantuman kuntoutuksen peruskurssi

Kirjoja, joita suosittelen:
Motivating People to Be Physically Active – B.H. Marcus & L. Forsyth
Mikä meitä liikuttaa. Motivaatiopsykologian perusteet – K. Salmela – Aro & J – E. Nurmi (toim.)
Sport and Exercise Psychology. Practitioner Case Studies – S. Cotterhil, N. Weston & G. Breslin (toim.)
Psyykkinen vahvuus. Mielen taitojen harjoituskirja – J. Liukkonen
Terveysliikunta – M. Fogelholm, I. Vuori & T. Vasankari (toim.)
Liikuntaravitsemus – tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta – O. Ilander

Ota yhteyttä!

treenataanko@gmail.com

Huom! Kristiina valmentaa Helsingin kantakaupungin, Töölön ja Itäisen kantakaupungin alueella sekä sopimuksen mukaan Helsingin metronvarsialueilla. Kristiinalla on muutama asiakaspaikka vapaana.