fbpx
Treenataanko

Painonpudotus

Painonpudotus

Painonpudotus

personal trainer helsinki painonpudotus

Painonpudotus

 

Järkevästi toteutettu painonpudotus tähtää aina pitkäkestoisiin tuloksiin, jonka keskiössä on uusien terveellisempien elämäntapojen oppiminen. Ennen painonpudotukseen ryhtymistä on hyvä miettiä, miksi painonpudottaminen on sinulle tärkeää,  mitä haluat painonpudotuksella saavuttaa ja mikä olisi järkevin tapa toteuttaa painonpudotus, jotta saavuttaisit kaikki tavoitteesi. Tämä auttaa sinua löytämään sinun oman henkilökohtaisen perimmäisen syyn ( WHY- POWER ), mikä auttaa sinua pysymään motivoituneena. Nämä ovat asioita, joista keskustelemme personal trainer -valmennuksen alussa asiakkaidemme kanssa, jotta perimmäinen syy ja motivaatio säilyisi sekä valmentajalla että valmennettavalla kirkkaana mielessä, koko personal trainer -valmennuksen ajan. Tämä on se syy, mikä auttaa sinua jatkamaan, kun elämä heittää kapuloita rattaisiin.

 

Järkevästi toteutettu painonpudotus tähtää aina pysyviin tuloksiin -

 

Pysyvä painonpudotus

 

Paras tapa toteuttaa pysyvä painonpudotus on panostaa laadukkaaseen ja riittävään yöuneen, syödä terveellisesti ja monipuolisesti, hallita stressiä ja harrastaa itselle mielekästä liikuntaa. Tosin, jos luet sivujamme pidemmälle, niin löydät myös tietoa siitä, mikä olisi 100% paras tapa liikkua ja syödä jos tavoitteena on painonpudotus näyttöön perustuen. Tässä kohtaa on tärkeää muistaa, että se mikä on tutkimusnäytön kannalta optimaalista ja kaikista tehokkainta, ei välttämättä ole optimaalista sinulle. Jokaisen arki on erilainen ja siksi pysyvän painonpudotuksen tavoittelu täytyy mitoittaa jokaisen arkeen sopivaksi.

 

Personal trainer neuvoo - Mistä aloittaa, kun ei tiedä mistä aloittaa?

 

- Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pätee myös painonpudotuksessa -

 

Muistatko kun vastasin kysymykseen, mitä haluat painonpudotuksella saavuttaa? Jos vastaus on ollut esimerkiksi terveyttä ja hyvinvointia ja parempi ulkonäkö, niin tämä antaa sinulle jo jonkinlaista kaavaa siitä, mitä sinun kannattaisi alkaa tekemään. Mikä tekee terveeksi ja hyvinvoivaksi? Mikä vastaavasti ei tee? Millaiseen liikuntaan kannattaa panostaa, jos tavoitteena on kehon ulkoisen olemuksen muokkaaminen?

Aloita oman elämäsi analysoinnista. Millaisista rutiineista päiväsi täyttyy? Auttaakseni alkuun tässä prosessissa, tässä on muutamia tarkempia kysymyksiä, joihin voisit kiinnittää huomiota, kun aloitat analysoimaan omia rutiinejasi. Joudutko heräämään aamulla aikaisin, mutta illalla  television äärellä vielä yhden aikaan yöstä? Millainen iltarutiini sinulla on, entä aamurutiini? Oletko väsynyt pitkin päivää, mutta piristyt iltaa kohden? Vaivaako sinua jatkuva makeannälkä, jota on vaikeaa saada loppumaan. Viekö työ sinusta kaiken energian?

 

Oman elämän analysointi auttaa sinua näkemään tämän hetkisen arjen ongelmakohdat. Suosittelen, että valitset ensin yksi tai kaksi suurinta ongelmakohtaa, joihin lähdet miettimään ratkaisua. Voit myös keskustella näistä ongelmista puolison tai ysvävien kanssa saadaksesi ongelmanratkaisun avuksi ulkopuolista näkökulmaa. Joskus on kuitenkin niin, että tämä tuki ei riitä tai puuttuu kokonaan, jolloin painonpudotukseen ja elämäntapamuutokseen erikoistunut personal trainer voi olla suuri apu. Tärkeää on, että mitä ikinä ratkaisuja sitten keksitkin, niin niiden täytyy olla sinun elämääsi ja arkeesi sopivia ja mielellään myös jollakin tavalla mitattavia.

 

Jos esimerkiksi jatkuva makeannälkä on asia, jonka haluat selättää, niin sinun täytyy ensin tulla tietoiseksi siitä, mikä jatkuvaa makeannälkää aiheuttaa. Tämä vaatii itsenäistä perehtymistä asiaan tai sitten asiaan perehtyneen ammattilaisen apua, joka voi olla personal trainer, ravintovalmentaja tai vaikkapa painonpudotukseen perehtynyt terveydenhoitaja. Samalla kun tietosi karttuu yleisimmistä makeannälän aiheuttajista, voit samalla reflektoida, mikä tai mitkä näistä asioista toteutuvat sinun omassa elämässäsi. Nukutko liian vähän? Oletko stressaantunut? Syötkö epäsäännöllisesti? Syötkö epäterveellisesti? Nämä ovat niitä elämäntapoja, joita lähdet pikkuhiljaa askel askeleelta korjaamaan. Jos päätavoitteesi on päästä eroon makeanhimosta, niin nimeä matkan varrelle useampi pienempi tavoite, jotka vievät sinua kohti päämäärää.

 

Esimerkki

 

Päätavoite: Eroon makeannälästä

Ongelmat: En saa mennyksi ajoissa nukkumaan. Haluan iltoihin, jotain ihanaa. Aamut ovat kiireisiä ja torkutan usein. En ehdi miettimään aamupalaa. Työpaikalla minulla on yleensä juustoa ja näkkileipää.

 

Osatavoite: Rahoittavat iltarutiinit

Opittavat asiat: Mikä auttaa tulemaan väsyneeksi? Mitä välttää illalla?

 

Osatavoite: Nukkumaanmeno, 8 h unta.
Opittavat asiat: Miten saada paremmin unta, mikä auttaa unenlaatuun?

 

Osatavoite: Eroon torkutuksesta ja kunnon aamupala kotona.


Opittavat asiat: Millainen on terveellinen aamupala, Millainen on painonpudottajan aamupala.

 

Osatavoite: Terveellisiä välipaloja töihin.

Opittavat asiat: Millainen on terveellinen välipala, millainen on painonpudottajan välipala

 

Osatavoitteita voi olla niin vähän tai niin paljon kuin tarvitset. Tarkoitus on antaa osviittaa siitä, että pysyvä painonpudotus ja elämäntapamuutos vaatii aina jossakin määrin uuden oppimista. Tärkeää on, että et ryntää soitellen sotaan ilman päämäärää, vaan teet pysyvästä painonpudotuksesta itsellesi järkiperäisen oppimisprosessin, joka vie huomion pois painonpudotuksesta kohti uusien elämäntapojen oppimista. Jos tarvitset tässä apua, niin ota yhteyttä. Olemme tehneet tätä suurella sydämmellä jo vuodesta 2013.

 

Tutustu valmentajiin täältä!

 

Lisää luetettavaa ammattilaisten tuottamaa tietoa löydät täältä!