fbpx
Naisen kuntosaliopas – näin pääset alkuun

Naisen kuntosaliopas – näin pääset alkuun

Uusi Vuosi 2020 on käynnistynyt!

Mielessä on saattanut jo pitkään elää ajatus rohkaistumisesta kohti kuntosalimaailman sisäänkäyntiä. Toisaalta, samanaikaisesti hiipivät epäilykset siitä, miten aloittaa salitreeni järkevästi, osaako, onko aikaa, onnistuuko? Olemme täällä teitä varten, mistä syystä tammikuun 2020 ensimmäinen blogipostaus tarjoaa vinkkejä saliharrastuksen aloittamiselle, niin kiireisille, kuin kokemattomille naisille.

Blogisarjan seuraaminen kannattaa tänä vuonna, sillä tulemme jatkamaan kuntosali -teeman parissa vielä pitkään, tarjoten teille kuukausittain ilmaisia vinkkejä oman harjoittelun tehostamiseen. Elikäs ensimmäisenä, mitä asioita tulee ottaa huomioon jo ennen kuntosalille astumista?

Oma, realistinen, aikataulu

Miten motivoitua liikkumaan - kuntosaliopas

Ennen kun suunnitellaan, mitä salilla lähdetään työstämään, olisi hyvä vastata itselleen täysin rehellisesti kysymykseen; kuinka monta kertaa viikossa on mahdollista treenata? Kaikki varmasti tiedämme, että uuden vuoden lupaus ”käyn joka päivä salilla” ei tule toteutumaan pidemmän päälle. Nyt olisikin oiva hetki miettiä, milloin ihan oikeasti on varaamassa aikaa työelämän, perheen ja muiden menojen ympärille. Ajanjaksoa voi harkita kuukausi kerrallaan, eli sovitaan nyt vaikka niin, että tammikuun aikana salille päästään kaksi kertaa, kerran viikolla ja uudelleen viikonloppuna.

Edellisestä jatkaen, kun kuntosalille ollaan menossa kahdesti viikossa, näiden aikojen sisällä tulisi koko kroppa saada harjoitettua läpi. Yksi vaihtoehto on siten jakaa treenipäivät niin, että toinen päivä on ala- ja toinen yläkroppa -painoitteinen. Keskikroppaa voidaan harjoittaa lisäksi sinä päivänä, kun aikaa on enemmän käytettävissä, esimerkiksi viikonloppuna. Tammikuussa on hyvä muistaa myös se, että sinun lisäksesi salilla on koko muu maailma. Tämä saattaa haastaa haluamallesi laitteelle pääsyä, joten vaihtoehtoja on hyvä olla aina pari varalla.

Muita käytännön vinkkejä saliharjoittelun aloitukseen

  • Varaa aina aikaa alku- sekä loppuverkalle. Tämä korostuu harjoittelun aloituksesessa, kun kroppasi ei ole vielä sopeutunut missään määrin harjoitteluun. Edelliset ehkäisevät loukkaantumisia, sekä edesauttavat palautumista kohti seuraavaa treeniä. Alkuverkassa on tärkeä lämmitellä kunnolla niin, että lihakset ovat valmiita vastaanottamaan harjoitukset. Loppuverkkaan on suositeltavaa sisällyttää treenatun lihasryhmän venyttelyä. Kevyttä verkkaa, sekä liikkuvuutta voit harjoittaa hyvin myös treenipäivien välissä, mitkä todennäköisesti tarjoavat helpotusta lihasten kipeytymiselle harjoittelun alkuvaiheessa.
  • Huomioi liikerajoitukset, aiemmat loukkaantumiset sekä oma kuntotaso päättäessäsi, mitä lähdet tekemään. Kaikissa liikkeissä kun on loppujen lopuksi monta variaatiota, ne tulee toteuttaa aina omaa kroppaa kuunnellen. Harjoittelun voi aloittaa aivan hyvin oman kehon painolla, mikä on erityisen suositeltavaa, jos tekniikassa on virheitä. Muista, että lisäpainoilla tehtävät harjoitukset ovat hyödyllisiä ainoastaan silloin, kun liike tehdään oikein.
  • Älä aseta korkeita tavoitteita ensimmäiselle kuukaudelle. Toimiva ensimmäinen tavoite on sellainen, mikä tukee harjoittelun jatkumoa. Oli se sitten saliharjoittelun onnistunut sisällyttäminen omaan arkeen tai oikean kyykkytekniikan opettelu, liian usein pyritään saamaan kaikki kerralla, onnistumatta lopulta missään. Tämän vuoksi, valitse yksi realistinen tavoite tammikuulle ja pysy siinä.
  • Kiinteytyminen ei välttämättä ole sama kuin painon tiputtaminen. Tämä on naisille korostettava asia, kun halutaan ”lisää lihasta ja vähemmän painoa”. Mikäli ylipainoa on kertynyt, on tavoite realistinen. Lähestyessä normaalia lähtöpainoa yhtälö hankaloituu siitä yksinkertaisesta syystä, että lihas painaa enemmän kuin rasva. Näin ollen, kiinteytyminen ja painon nousu voivat tapahtua yhtäaikaisesti, mistä syystä suosittelemme lämpimästi mm. ympärysmittojen seuraamista, vaakojen lukeman joka-aamuisen tuijottelun sijasta.
  • Sisällytä myös palautuminen suunnitelmiisi siten, että mikäli aiempaa kokemusta saliharjoittelusta ei ole, treenipäivien välissä on ainakin yksi lepopäivä. Näin kroppasi saa tilaisuuden sopeutua harjoitteluun, mitä voidaan progressiivisesti lisätä esimerkiksi helmikuussa.
personal-trainerin kirjoittama kuntosaliopas blogisarja

Pyydä ammattilaisen apua tai tule mukaan treeniryhmiin!

On täydellisen normaalia kokea epävarmuutta kuntosalille menemisestä tai liikunnan aloittamisesta. Itse asiassa, kokemus siitä ettei osaa, pysty tai ole oikeanlainen ihminen liikkumaan ovat suurimpia syitä siihen, miksi liikuntaa ei aloiteta. Tämä on todella ikävää, sillä kyseiset tuntemukset ovat täysin ylitse päästäviä. Haluamme auttaa (sen vuoksi täällä olemme) joten mikäli yksin salille meneminen tuntuu vastenmieliseltä, älä unohda myöskään seuraavia vaihtoehtoja.

Naisten treeniryhmään ilmoittautuminen ei ole vielä myöhäistä! Suuren suosion saavuttanut Naisvoimaa treeniryhmä starttaa käyntiin jälleen 13.1.2020! Tällöin kohdataan yhdessä kuntosalille menemisen ahdistukset, ja ryhmän mukana on aina osaava PT / valmentaja ohjaamassa, auttamassa, kuuntelemassa ja suunnittelemassa harjoituksia.

Pienryhmissä (max. 5 per ohjaus) harjoittelu on suunniteltu 40+ naisille, keillä ei välttämättä ole lainkaan kokemusta kuntosaliharjoittelusta. Täten tämä on täydellinen paikka ottaa ensiaskel liikunnan aloitukseen, ja vierittää suunnittelutyö ryhmän vetäjälle. Treeniryhmäläisistämme 95% jatkavat kanssamme, mikä kertoo itsessään asiakastyytyväisyydestä. Osallistumalla ilmaiselle kokeilukerralle, et tietenkään sitoudu vielä mihinkään, ilmoittautumisen voit hoitaa mm. mailitse; treenataanko@gmail.com. 

Oma PT/valmentaja on paikalla juuri silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Hän suunnittelee ja ohjaa sinut systemaattisesti kohti omia tavoitteitasi. Kannustaa, motivoi, haastaa ja toimii tarvittaessa järjen äänenä. Tämä on oiva vaihtoehto tavoitteelliselle ja kiireiselle tai ihmiselle, kenellä on vaikeita liikerajoituksia. Haluamme nostaa esille myös mahdollisuuden osallistua etävalmennukseen, ultimaattiseen ajansäästäjään. Viimeisenä mainittua voidaan suositella erityisesti kiireiselle suorittajalle, kenellä on jo jonkin verran tietämystä kuntosalilla tehtävästä harjoittelusta.

Näillä kannustuksen lausahduksilla ja ideoilla Treenataanko toivottaa oikein energistä ja mahtavaa Uutta Vuotta 2020! 🙂

Jätä kommentti