fbpx
Treenataanko Miten saada lisää energiaa?

Miten saada lisää energiaa?

Miten saada lisää energiaa?

Tämä on yleensä se ajankohta vuodesta, kun kiinnostus liikuntaa kohtaan alkaa huveta ja kotisohva näyttämään erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Samaan aikaan tunnemme itsemme myös enemmän väsyneiksi, johon vähentynyt auringonvalo ja arjen kiireet stressoreineen vaikuttavat.

Tässä kohtaa moni suuntaa kohti lisäravinnehyllyä, joka on täynnä ”energiaboostereiksi” mainostettuja vitamiineja, yrttejä ja muita valmisteita. Kysymys ei kuitenkaan ole siitä, mitä ihminen voi ottaa saadakseen lisää energiaa. Kysymys on pikemminkin siitä, mitä asioita omassa elämäntyylissä tulissa muuttaa, jotta päiviin saisi lisää energiaa.

Koska me olemme enemmän luonnollisten keinojen puolestapuhujia, niin tässä artikkelissa käsittelemme sellaisia hyviä arkipäiväisiä tapoja, joilla omaa vireystilaa voi boostata. Ymmärrämme, että terveelliset elämäntavat ja terveyden edistäminen ovat niitä kaikkein epäseksikkäimpiä aiheita, mutta tiedämme myös, että terveellistä elämäntapaa ei myöskään pysty korvaamaan millään.

Virkeyttä ja aktiivisuutta tässä hetkessä edistävä elämäntapa on myös kauaskantoisesti terveyttä ja hyvinvointia edistävä elämäntapa. Loppujen lopuksi elintavat voivat joko viedä meiltä energiaa tai tuoda meille energiaa. On täysin meistä kiinni, millaisista elämäntavoista haluamme elämämme koostaa.

Lisää energiaa luonnollisesti

Hallinnoi stressiä

Stressin aiheuttamat negatiiviset tunteet ja reaktiot elimistössä kuluttavat runsaasti energiaa ja henkistä kapasiteettia. Mieti, mitkä asiat sinua tällä hetkellä eniten stressaavat ja miksi. Mieti lisäksi, luotko sinä tämän stressin itse itsellesi, vai onko se jonkun ulkopuolisen tahon aiheuttamaa?

Usein stressaantuneena meillä on tapana katastrofoida asioita. Mietimme meitä stressaavaa asiaa/asioita jatkuvasti, minkä vuoksi ne helposti näyttäytyvät meille isompina ongelmina, kuin ne oikeasti ovatkaan. Lisäksi kaikki huoli, ahdistus ja negatiiviset tunteet vaikuttavat siihen, miten näemme elämämme ja ympäristömme. Tämä pyörre on tärkeää katkaista ennen kuin se vie mukanaan.

Tässä on muutamia ehdotuksia stressinhallintaan:

  • Lue sähköposti vain 1-2 kertaa päivässä – ei enempää. Sinulla on oikeus asettaa sinulle tärkeät asiat etusijalle. Sinun tehtäväsi maan päällä ei ole olla jatkuvasti käytettävissä muille ihmisille. Hyvin usein asiakkaiden tyytyväisyyttä omaan elämään lisää huomattavasti se, että joka päivä saa 1-3 itselle tärkeää asiaa loppuun asti tehdyksi. Jatkuva sähköpostin lukeminen, viesteihin vastaaminen ja asioiden selvittely muille ihmisille voi viedä helposti koko päivän mennessään.
  • Tyhjennä ajatukset paperille niin usein kuin koet tarvetta. Jatkuva muistettavien asioiden pyörittely mielessä pitää aivot jatkuvassa yliaktiivisuustilassa. Hyvä keino löytää rauhaa on kirjoittaa kaikki ajatukset ja muistettavat asiat ylös paperille. Myöhemmin virkeämpänä voit palata tähän listaan ja arvottaa sen sisällön tärkeysjärjestykseen. Lisää asiat viikkokalenteriisi ja tee niitä pois päiväjärjestyksestä sitä mukaa kun olet suunnitellut. Tämä on ollut itselle jo vuosia käytössä ollut äärimmäisen tärkeä stressinhallintakeino.
  • Kirjoita huolipäiväkirjaa. Oletko luontainen murehtija, jonka mielen päälle jäävät kaikki pienimmätkin asiat? Saatat vatvoa näitä asioita mielessäsi päiviä ja joskus viet ne uniisi asti. Kokeile pitää asioista huolipäiväkirjaa, johon kirjoitat ylös kaikki huolesi ja niihin liittyvät asiat. Jo se, että saat asiat kirjoitettua ylös, rahoittaa. Myöhemmin voit levänneenä palata näihin ja miettiä huolille loogisia ratkaisuja.
  • Ota säännöllisiä taukoja. Jo viiden minuutin tauko, jonka aikana suljet silmäsi ja hengität rauhallisesti, voi rauhoittaa. Tämä voi olla mitä tahansa muutakin tekemistä, esimerkiksi pieni hetki ulkoilua tai kuppi teetä juotuna kaikessa rauhassa. Yhtenä vaihtoena voit myös hyödyntää erilaisia mindfullness applikaatioita, joista esimerkkinä Calm ja Headspace.
  • Varaa, joka päivä hetki itsellesi, jonka aikana teet jotain, mitä sinä HALUAT tehdä. Jonain päivinä sinulla saattaa olla käytössä vain vartti ja toisina päivinä tunti. Ajalla ei ole merkitystä, tärkeintä on, että teet joka päivä jotakin, mikä tuottaa sinulle iloa ja edistää rentoutumista.
Säännöllinen liikunta lisää energiaa

Lisää liikuntaa

Säännöllinen liikunta auttaa selviytymään kiireisen arjen asettamista vaatimuksista paremmin. Hyvä fyysinen kunto takaa esimerkiksi sen, että virtaa riittää vielä työpäivän jälkeenkin mm. harrastuksille tai perheen ja kavereiden kanssa touhuamiselle.

Liikunnan avulla on myös mahdollista hallita stressiä, parantaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista, mitkä nopeuttavat kehon palautumista haastavista elämäntilanteista. Säännöllinen liikunta on siis olennainen osa terveellistä elämäntapaa.

Myös liikunnan lukuisat terveysvaikutukset vaikuttavat vireyteen. Jos liikunnan avulla esimerkiksi verenpaine ja verensokeri pysyvät hallinnassa, niin tämä tarkoittaa vähemmän stressikuormaa keholle.

On sanomattakin selvää, että mitä enemmän terveydellisiä ongelmia elimistössä on ja mitä enemmän niihin joutuu syömään lääkkeitä, niin sitä väsyneemmäksi ja huonokuntoisemmaksi itsemme koemme. Huono kunto ja huono palautuminen tarkoittavat myös huonoa jaksamista arjessa.

Liikunta tekee hyvää myös avoille. Jokaisen, joka on kiinnostunut toimimaan itselleen parhaalla mahdollisella tavalla tulisi harrastaa säännöllistä liikuntaa. Liikunnan avulla on mahdollista edistää mm. aivojen verenkiertoa ja sitä kautta myös hapen ja ravinteiden kulkua aivoissa.

Erityisesti aerobista kestävyyttä vaativat lajit, kuten juoksu, uinti ja pyöräily edistävät aivojen verenkiertoa, mikä puolestaan nopeuttaa ajattelua ja parantaa muistia.

On mahdollista, että hyväkuntoinen ihminen saa pienemmässä ajassa enemmän asioita aikaiseksi, millä saattaa olla suuri vaikutus koetun stressin määrään. Mitä nopeammin saat päivän tärkeät työt hoidettua, sitä enemmän aikaa jää muulle – esimerkiksi liikunnalle tai rentoutumiselle.

terveellinen ravinto lisää vireyttä

Panosta ravintoon

Nopeasti imeytyvät hiilihydraatit väsyttävät enemmän kuin hitaasti imeytyvät hiilihydraatit, valkuaisaineet ja rasvat. Nopeasti imeytyviksi hiilihydraateiksi lasketaan esimerkiksi vaalea leipä, pulla, keksit, karkit, valkoinen riisi, pasta jne.

Hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja ovat esimerkiksi salaatit, pavut, juurekset, kokojyvätuotteet, marjat ja hedelmät. Tämä avaa jo hieman sitä, millaisista ruoista esimerkiksi aamupalan, aamupäivän välipalan ja lounaan olisi hyvä koostua, jos tavoitteena on ylläpitää optimaalista vireystasoa.

Aamupalan tavoitteena on pitää kylläisyydentunne ja verensokeri tasaisena pitkään. Näin ollen aamupala kannattaa koostaa runsaasti proteiinia, hyviä rasvoja ja kuituja sisältävistä ruoka-ainaista. Hyvä esimerkki voisi olla esimerkiksi 2vpl ruisleipää, joiden päälle on levitetty puolikas avocado levitteeksi, 1 kananmuna ja runsaasti salaattia, tomaattia ja kurkkua päälle.

Yleisenä ohjeena iltapäiväväsymyksen vähentämiseksi myös lounaan olisi hyvä olla kevyt ja koostua ensisijaisesti hitaasti imeytyvistä hiilihydraateista, kuiduista, valkuaisaineista ja hyvistä rasvoista.

Rasvat hidastavat hiilihydraattien imeytymistä ja auttavat näin pitämään verensokerin tasaisena pidempään. Hyvä ja kevyt lounas voisi olla esimerkiski runsas kvinoa- tai kuskussalaatti runsailla kasviksilla ja kourallisella erilaisia pähkinöitä ja siemeniä.

Sen sijaan kevyt ja nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja sisältävä iltapala voi helpottaa nukahtamista illalla ja parantaa unenlaatua. Iltapalaksi voisi esimerkiksi keittää itselleen puolikkaan annoksen puuroa mantelimaidolla ja banaanilla ja lisätä päälle vielä pieni määrä vaahterasiirappia tai hunajaa.

unenlaatu vaikuttaa vireystilaan

Nuku riittävästi ja laadukkaasti

Uni palauttaa elimistön rasituksesta ja väsymyksestä sekä tasapainottaa hermoston toimintaa. Lisäksi uni vahvistaa vastustuskykyä sekä vaikuttaa myös muihin elimistön säätelyjärjestelmiin, kuten hormoneihin. Koska unen vaikutukset elimistössä ovat niin mittavat, niin sen tulisi olla jokaisella hyvinvoinnista ja virkeydestä kiinnostuneella korkealla omalla arvolistalla.

Liian vähäinen uni aiheuttaa elimistössä yllättäviäkin oireita. Niitä voivat olla esimerkiksi kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri, kipu eri puolilla kehoa,  häiriöt aineenvaihdunnassa, alttius flunssaan, ja liikuntasuoritusten jälkeiset palautumisongelmat. Tästä tietoisena olisi mukavaa tietää, kuinka monen ihmisen vatsavaivat ja kolotukset loppujen lopuksi selittyisivät vain pitkään jatkuneella liian vähäisellä unella.

Unentarve on jokaiselle yksilöllinen ja se voi muuttua mm. iän, vuodenajan, stressin, liikunnan määrän lisääntymisen ja terveydentilan myötä. Hyvänä yleistyksenä voisi sanoa, että unen tarve on sitä suurempi, mitä enemmän arjessa on kuormitystekijöitä. Omaa unentarvetta voi arvioida tarkkailemalla omaa vireystilaa. Herääkö aamulla virkeänä vai väsyneenä? Säilyykö vireystila hyvänä koko päivän ajan vai onko olo sumuinen?

Tässä on muutamia vinkkejä siihen, miten omaa unenlaatua voi parantaa.

  • Rauhoitu ennen nukkumaan menoa. Himmennä valot koko asunnosta, vietä mukavaa aikaa perheen parissa tai lue kirjaa rauhoittuaksesi. Jos kropassa tuntuu kipuja ja kolotuksia, voit kokeilla lempeää joogaa ennen nukkumaanmenoa. Muista myös tuulettaa makuuhuone hyvin.
  • Tee itsellesi lupaus: ei töitä eikä elektroniikkaa vuoteessa.
  • Jos uni ei tule noin 15 minuutissa, niin älä turhaan jää sänkyyn pyöriskelemään. Sen sijaan voit nousta ylös vuoteesta ja tehdä jotain rauhoittavaa – esimerkiski lukea kirjaa. Palaa vuoteeseen vasta kun tunnet itsesi kunnolla väsyneeksi.
  • Pidä unityrmi mahdollisimman tasaisena.
  • Vältä pitkiä päiväunia.
  • Älä nauti kofeiinipitoisia ruokia ja juomia klo 15 jälkeen ja vältä viimeiseen asti energiajuomien nauttimista päivisin.

Millään yksittäisellä asialla ei pystyy korvaamaan terveellistä elämäntapaa. Lisäravinteet ja energiaboosterit saattavat tuoda päiviin hetkellistä helpotusta, mutta pitkällä aikavälillä ne todennäköisesti vain pahentavat tilannetta. Muista, ihminen on luotu olemaan valoisaan kellon aikaan virkeä ja pimeään kellonaikaan enenevästi uninen. Jos tarjoat kehollesi säännöllisesti asioita, joita se tarvitsee, niin se palkitsee sinut hyvällä ololla ja virkeydellä.

Energistä syksyä!



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *