fbpx
Treenataanko MITÄ HYÖTYÄ PT-VALMENNUKSESTA ON MINULLE?

MITÄ HYÖTYÄ PT-VALMENNUKSESTA ON MINULLE?

MITÄ HYÖTYÄ PT-VALMENNUKSESTA ON MINULLE?

Moni saattaa pyöritellä yksinään mielessään ajatuksia siitä, mitä hyötyä PT – valmennuksesta voisi juuri heille olla, ja minkälaisia tyyppejä nämä valmentajat ylipäätänsä ovat. Näin ollen, tässä artikkelissa harkitaan kahta kutakuinkin vastakohtaisen asiakastyypin mahdollisia mietteitä yksilövalmennuksesta. Tämän lisäksi pohditaan PT -valmennuksen hyötyjä niin liikunnan vasta-alkajalle kuin tavoitteelliselle kuntoilijalle.

pt-valmennuksen hyödyt

Ensimmäisenä esittelyvuorossa onpi Mirkku 54v., kenen liikuntatauko on päässyt pitkittymään jo vuosikymmeneen, oman hyvinvoinnin jäädessä jatkuvasti tärkeyslistan viimeiselle paikalle. Lopputuloksena on kertynyt ylipaino, polvikipua sekä tietämättömyys siitä, kuinka treenejä toteutetaan. Minäpystyvyyden tunne lähentelee nollaa, hänen ajatellessa olevansa osaamaton liikkuja, ihan vääränlainen ihminen ylläpitämään treenejä tai aloittamaan valmennuksen. Häntä hävettää valmiiksi ajatus liikunnan aloittamisesta (kaadun/hikoilen/hajoitan laitteet/valitan/väsyn/tuuperrun), siitä huolimatta, että hän on tyypiltään todella tavanomainen PT-asiakas. Lisäksi, ajatus PT:stä herättää epävarmuutta. Ovatko nämä kaikki nuoria energiapommeja, ketkä vaativat häntä tunnin rääkkitreeniin, hyppimään ja juoksemaan kipeillä polvillaan, sekä punnertamaan 50 kertaa, kailottaen vieressä ”JAKSAA JAKSAA!”. Ei ole.

Hyvä PT tai valmentaja nollaa ja rakentaa odotukset uudelleen jokaisen asiakkaan lähtötason mukaan, lähtötilanteen kartoittamisen myötä. Hän kyselee paljon, tarkkailee asiakasta herkeämättä ja on valmis muuttamaan liikkeitä sekä treenimetodia siltä istumalta, sopivien löytämiseksi. Hän ei huuda, naura, pilkkaa, väheksy tai kiusaa asiakastaan missään tilanteessa. Toki huonojakin valmentajia varmasti löytyy, mutta kauhukuvien asettaminen oletusarvoksi lienee turhaa, asiakkaalla kun on varaa valita ja vaihtaa. Seuraavaksi muutama ajatus siihen, miten meidän Mirkku hyötyy yksilövalmennuksesta:

  • Tuki ja turvallisuus vaikeimman askeleen ottamiseen, eli treenien aloittamiseen. Keskittyessä neuvoihin ja tekemisiin, ei ala pyörittelemään ”tuijottaako nuo, nauraako mulle, puhuuko musta” -ajatuksia.
  • Polviystävällisten alakropan liikkeiden löytäminen ja sen huomaaminen, miten monipuolisesti ylä- sekä keskikroppaa voikaan treenata, polvikivusta huolimatta. Seuraavaksi myös oma liikepankki alkaa kasvamaan, lemppariliikkeet löytymään ja uuttakin oppii joka treeneissä!
  • Ymmärrys siitä, että kyllä minä itseasiassa osaan/pystyn/jaksan/opin tekemään kuntotreenejä. Yksilöllisesti suunniteltu intensiteetti sekä palautuminen antaa energiaa ja iloa arkeen, kehittymisen myötä.
  • Liikunnan sosiaalisen ilon löytäminen. Loppujen lopuksi, valmentajan kanssa touhuaminen on kivempaa kuin yksin ja liikkeiden tullessa tutuiksi, myös vuoden ympäri pyöriviin Naisvoimaa -treeniryhmiin osallistumisen kynnys kaikkoaa ja treenikavereita löytyy lisää.
pt-valmennuksen hyödyt kuntoilijalle

Seuraavaksi on Tainan, 42v., vuoro, harkita yksilövalmennuksen starttaamista. Hän on kuntoillut aktiivisesti sekä määrätietoisesti läpi elämän ja kokee olevansa erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa. Hän kaipaisi lisäboostia treeneihin, mutta on epäilevä sen suhteen, onko PT:stä oikeasti apua hänelle. Eikös he ole tarkoitettu lähinnä huonokuntoisille sekä ylipainoisille ihmisille, tukemaan liikunnan aloittamista?

Siitä syystä, että Tainalla on pitkä urheilutausta, lähtökohtaisesti hyvä kunto ja todennäköisesti myös tietämystä liikunnasta sekä ravitsemuksesta, onkin kohtuullista arvioida oikeanlaista PT:n tai valmentajan urheilutaustaa, koulutusta ja kokemusta varmistaakseen omien tarpeiden täyttymisen. On kuitenkin pidettävä mielessä myös se, että kilpaurheilijatkin kaipaavat oman valmentajan rinnalleen, koska:

  • Tuloksien tarkka seuranta edesauttaa kunnon kohenemista entisestään, myös oikeanlaisen palautumisen suunnittelun sekä harjoittelun monipuolistamisen myötä.
  • Valmentaja haastaa kokeilemaan uusia liikevarioita sekä treenimetodeja, tukemaan ennalta määritettyjen tavoitteiden saavuttamista. Omaa aikaa ei tarvitse enää käyttää ohjelman suunnitteluun sekä googlailuun, vaan progressiivisesti vaihtuvat henkilökohtaiset ohjelmat kuuluvat valmennukseen.
  • Tiedossa ollessa ennalta määrätyt yhteistreenit, mittaukset, sekä tavoitteet, täysin uudenlainen treeni-into nousee kohinalla, samaten ymmärrys omasta kehityksestä.
  • Loppujen lopuksi, asioista yhdessä keskusteleminen sekä toinen mielipide todennäköisesti tarjoilevat tuoreita näkemyksiä sekä uuden oppimista vanhoihin treeni-asioihin, jotka voivat muuttumattomina alkaa maistumaan puulta.

Aina voi oppia uutta, tutkimuksia kehitetään jatkuvasti ja uusia liikuntalajeja nousee pinnalle. Meidän esimerkkiasiakkaiden ollessa keski-iän tuntumilla, on liikuntaan panostaminen entistä tärkeämpää. Näin voidaan toimia lihaksien suhteellisen luonnollisen vähenemisen (mikä alkaa naisilla jo 20v. iässä ilman liikuntaa), sekä ikääntymisen myötä tapahtuvaa luuston haurastumista vastaan. Edellisten treeniasioiden lisäksi Treenataanko tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden osallistua myös ravintovalmennukseen sekä fysioterapiaan, entistä kokonaisvaltaisen kehon ja mielen terveyden saavuttamisen tueksi, yksilöllisesti. 🙂



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *