fbpx
Liikunta ja polvikivut

Liikunta ja polvikivut

Polvikivut ovat yksi tyypillisimmistä vaivoista asiakkaillamme. Ne voivat olla luonteeltaan akuutteja tai pikkuhiljaa hiipien ilmaantuvia tai pitkittyneitä ja kroonisia. Melko moni on törmännyt polvikipuun ensimmäisen kerran liikunnan aikana, esimerkiksi jumpassa. Tämä on harmillista, sillä liian usein polvikivun aiheuttajaksi demonisoituu jokin tietty liike tai liikunta itsessään. On totta, että liikunta voi aiheuttaa polvivammoja,  mutta liikunta on kipeille polville myös lääkettä. Oikein annosteltuna sekä hyvällä ja hallitulla liiketelniikalla on mahdollista liikkua kehittävästi myös kipeiden polvien kanssa. 

Liikunnalla on mahdollista tahattomasti aiheuttaa itselleen äkillisiä polvivammoja. Näitä tapahtuu helposti erityisesti silloin kun kokeillaan jotain uutta lajia, johon kroppa ei ole vielä tuttunut tai kun osallistutaan johonkin nopeatempoiseen lajiin, jossa liikkeisiin keskittymiseen ei ole kunnolla aikaa. 

Tällaisiä kipuja aiheuttavia tiloja ovat esimerkiksi lihasvenähdykset ja -revähdykset sekä erilaiset jänteisiin ja nivelsiteisiin kohdistuvat vammat. Nämä vammat tyypillisesti voivat kipeyttää ja turvottaa polven ja koko sen ympäristön luoden samalla polviniveleen liikerajoituksen. Suurimmaksi osaksi kuitenkin liikunnan yhteydessä tulevat vammat ovat lieviä ja kuntoutuvat hyvin – silloin, kun ne ammattilaisen ohjeistuksessa kuntoutetaan oikeaoppisesti. Huonosti kuntoutuneena myös tämänkaltaiset lievätkin vammat voivat jättää polvea ympäröiviin lihaksiin ja muihin rakenteisiin heikkoutta, joka ajansaatossa tai esimerkiksi jotakin liikettä tehdessä voi aiheuttaa polveen kipua.


fysioterapia liikunta ja polvikivut

Miksi polvi kipeytyy?

Polven kipeytymiseen voi olla monia eri syitä. Taustalla voi olla jalkojen heikentynyt lihasvoima, alentunut nivelliikkuvuus, muutokset ryhdissä ja lihastasapainossa, jalkojen rakenteellinen poikkeavuus tai alkava polvien nivelrikko. Polvi voi kipeytyä myös, jos kehon käyttö ja harjoittelu on yksipuolista ja vähäistä tai kun harjoitteluun sisältyy paljon toistoja. Myös virheellinen suoritustekniikka voi aiheuttaa polviongelmia.

Miten ryhti liittyy polvikipuihin?

Muutokset ryhdissä, lihasepätasapaino, heikko lihaskunto sekä yksipuolinen kuormitus aiheuttavat kroppaan ylimääräistä kuormitusta sekä painetta kehon luisiin tukirakenteisiin, kuten selkärankaan ja niveliin sekä selkärangan välilevyihin, nivelsiteisiin ja lihaksiin. Huono ryhti ja lihasepätasapaino usein myös muuttavan vartalon linjauksia sekä seistessä, että liikkeessä. Esimerkiksi notkoselän vaikutus yksilön kävelyyn tai juoksutekniikkaan on ilmeinen. Mikäli haluat tutustua aiheeseen, olemme kirjoittaneet siitä aikaisemmassa blogikirjoituksessa. 

Sen sijaan hyväryhtinen asento kuormittaa kehomme eri osia tasaisesti ja luo näin ollen hyvän ja vakaan pohjan tehdä esimerkiksi voimaharjoittelua. Tästä syystä itse fysioterapeuttina haluan aina aloittaa kuntoilun asiakkaan kanssa ryhtivirheiden kuntouttamisesta, mikäli sille on tarvetta. 

Mainitsin jo aikaisemmin, että liikunta on lääkettä kipeille polville. Pohditaan siis seuraaksi, millaista tällainen liikunta olisi. 

Ihan ensimmäisenä on tärkeää kiinnittää huomiota elintapoihin. Vähennä alkajaisiksi istumista ja liikkumattomuutta ja lisää hyötyliikunnan määrää. Nämä kaksi asiaa luovat hyvän pohjan aktiivisemmalle elämäntavalle ja yleiselle toimintakyvylle. Kun tämä perusta on kunnossa tarvitaan lisäksi monipuolista lihaskunto- ja lihasvoimaharjoittelua sekä erilaisia tasapaino-, liikkuvuus- ja kehonhallintaharjoituksia. 

Jalkojen riittävä lihasvoima sekä hyvä lonkkien, polvien ja nilkkojen liikkuvuus on tärkeää. Näiden lisäksi keskivartalon ja lantion hallinta on olennaista ihan kaikessa liikkumisessa: kävelyssä, tuolille istuutumisessa ja ylösnousussa sekä lihaskuntoharjoittelussa. Esimerkiksi kyykkyyn on vaikeaa päästä ilmat että kantapäät nousevat ylös jos nilkat ja akillesjänne kiristävät. 

Miten siis voi lähteä liikkeelle polvikipujen kanssa?

Itsenäisesti voit aloittaa hyötyliikunnan lisäämisen vaikka heti. Kävele portaat ylös – älä mene hissillä. Lisää kävelyn määrää jne. Kaikki arjen liikunta on hyvästä. 

Jos puolestaan haluat aloittaa esimerkiksi lihaskuntoharjoittelun tai lenkkeilyn kuntoakohottavasti, kannattaa sinut kääntyä fysioterapeutti personal trainerin puoleen. Tämä siksi, että sinulle löydetään liikkeet ja tapa liikkua, jonka avulla sekä kokonaisvaltainen terveys että polvien terveys kohenevat. 

Kirjoittanut:
Jonna Pitkänen
Fysioterapeutti
Personal trainer

Jätä kommentti