fbpx
Treenataanko Ekalle femmalle juoksukurssi
Ekalle femmalle juoksukurssi

Ekalle femmalle juoksukurssi

5km juoksukoulu helsinki

ekalle femmalle juoksukoulu - kehity juoksussa monipuolisella harjoittelulla

 

Oletko jo lenkkeillyt jonkun aikaa ja tullut siihen tulokseen, että juoksu tuntuu aina yhtä raskaalta? Ihan kun et kehittyisi ollenkaan...ehkä sinun kroppaasi ei ole vain luotu juoksemaan. Ei hätää, juoksussa on täysin mahdollista kehittyä monipuolisella harjoittelulla. Jos luet tätä sivua vielä hieman enemmän eteenpäin, kerromme sinulle tarkalleen ottaen, miten.

 

Juokseminen on aivan loistava ihmiselle luontainen kuntoilumuoto, joka kuuluu ihmisen perusliiketaitoihin. Siitä huolimatta juokseminen ei aina tahdo onnistua tai se tuntuu hitaalta junnaamiselta, josta on lennokkuus kaukana. Juoksukunnon aloitus on hyvä aloittaa pikkuhiljaa tasapaksuja juoksulenkkejä tekemällä. Kun peruskunto on rakennettu ja vähintään noin 15min hölkkäkunto saavutettu on aika nostaa tasoa  - jos siis juoksussa haluaa vielä entisestään kehittyä. Ekalle femmalle on juoksukurssi tähän tarkoitukseen.

 

On olemassa neljä tärkeää asiaa, joihin täytyy fiksussa suhteessa keskittyä, jos haluaa kehittyä juoksussa. Nämä neljä asiaa löytyvät myös aloittelijalle optimaalisessa suhteessa Ekalle femmalle -juoksukurssin treeniohjelmasta:

 

Treenimäärän lisääminen

 

Kestävyys vaatii kehittyäkseen riittävää treenimäärää ja lenkkien pidentäminen tai lenkkien lukumäärän lisääminen on näin ollen välttämätöntä. Kaikkien huippujuoksijoidenkin lennokkaan askeleen takana on suuri määrä matalatehoista treeniä.  Tämän tasoiset treenit muodostavat suurimman osan harjoittelusta ja ne tulee tehdä riittävän matalalla sykkeellä, niin että pystyt vielä puhumaan ilman puuskuttamista. 

 

Treenitehon nostaminen

 

Jos tasapaksu hölköttely on sinulle jo tuttua, tarvitset uudenlaista kestävyysärsykettä. Tähän ovat vastaus hieman lyhyempikestoiset intervallilenkkit, vauhtileikittelylenkit ja vauhtikestävyyslenkit, joiden määrää viikkotasolla ei kuitenkaan pidä liioitella  - varsinkaan aloittelijan.  Ekalle femmalle -juoksukoulussa näiden määrä ja teho on suunniteltu aloittelijoille sopivaksi. 

 

Lihasten vahvistaminen

 

Juoksu ei ikävä kyllä kehity pelkästään juoksemalla, kuten usein luullaan. Erityisesti jalkojen voimaharjoittelu tuo tutkitusti lisää vauhtia juoksuun. Aloittelijoilla juoksuvauhtia rajoittavat usein heikot jalat, eikä niinkään kestävyyden puute. Jos jalat ovat heikot, jokainen juoksuaskel hieman pettää, ja jalat jaloista tuntuu olevan puhti pois. Jalkojen vahvistaminen tuo askeleeseen lennokkuutta ja pitoa. Lisäksi rasitusvammojen riski pienenee.

 

Juoksutekniikan hiominen

 

Vauhdikas ja kauniisti etenevä juoksu vaatii riittävää tekniikkaa. Suurin osa tekniikkavirheistä aloittelijoilla johtuvat puutteista lihasvoimassa ja liikkuvuudessa. Siksi laadukkaan juoksun kehittymiseen tähtäävän ohjelman täytyy sisältää myös juoksijan lihaskuntoa ja liikkuvuutta kehittävää harjoittelua. Vaikka ohjelmassa olisi sata erilaista tekniikka- ja koordinaatioliikettä, niin ne eivät  saa juoksustasi vauhdikasta, jos happi ei liiku kropassa, jalat ovat heikot. 

 

Koska me tiedämme kaiken edellä mainitun, olemme koostaneet Ekalle femmalle -juoksukurssin sen mukaisesti. Jotta kaikkien näiden komponenttien lisääminen ohjelmaan sopivassa suhteessa olisi kuormitusfysiologian puitteissa mahdollista, niin tämä juoksukurssi edellyttää sinulta mahdollisuutta tehdä viikkotasolla yhteensä neljä 30-60min harjoitusta. 

 

 

Vakuutuitko? Lähde mukaan!

 

 

 

Ekalle femmalle juoksukoulu helsinki

Osallistumalla Ekalle femmalle -juoksukouluun, saat kaiken tämän:

  • Harjoituskalenterin koko kahdeksalle viikolle  - sinun tarvitsee vain seurata ohjelmaa ja kehityt
  • Videolliset ohjeet juoksijan lihaskuntokuntoharjoitteluun - sinun ei tarvitse muistaa mitään.
  • Videolliset ohjeet juoksijan kehonhuoltoharjoitteluun - opit, missä venytysten kuuluu tuntua. 
  • Treeniapplikaation, joka kertoo milloin, mitä ja miten sinun tulisi treenata sekä seuraa kehitystäsi koko kurssin ajan. Tieto treeneistä tulee kätevästi puhelimeesi, eikä sinun tarvitse plärätä paperisia ohjelmia tai kirjoitella treenejä kalenteriin - ellet halua. 
  • Ryhmän ja valmentajan tuen koko ryhmän ajan sekä yhteisissä tapaamisissa että applikaation sisäisessä ryhmässä. Saat tsemppia ja kannustusta, kun sitä eniten kaipaat. 

ekalle femmalle Maunula- juoksukoulu aloittelijoille

8 viikkoakeskiviikkoisin 7.8 - 25.9.2019 

klo 18.45. Ohjaus: Nea Hellman.

Tapaamispaikka aina: Maunulan Liikuntahallin edustalla ulkona. 

Maksutavat: Verkkokauppa, e-lasku, smartum, Virike, Edenred, Epassi, osamaksu. 

*Sohvalta lenkkipoluille osallistujille tarjoamme jatkokurssin hintaan 50 €

ekalle femmalle Käpylä- juoksukoulu aloittelijoille

8 viikkoa,  Lauantaisin 10.8 - 28.9.2019 

klo 11. Ohjaus: Jonna Pitkänen.

Tapaamispaikka aina: Käpylän liikuntapuiston info. 

Maksutavat: Verkkokauppa, e-lasku, smartum, Virike, Edenred, Epassi, osamaksu.

*Sohvalta lenkkipoluille osallistujille tarjoamme jatkokurssin hintaan 50€

sohvalta lenkkipoluille (3)

Kerro lomakkeessa:

Kumpaan ryhmään haluat osallistua sekä haluamasi maksutapa.