fbpx
Sohvalta lenkkipoluille – NAISTEN OMA ALOITTELIJOIDEN JUOKSUKOULU

Sohvalta lenkkipoluille – NAISTEN OMA ALOITTELIJOIDEN JUOKSUKOULU

” Kuntoni on oikeasti huono, todella huono. Hengästyn jo bussiin juoksemisesta niin paljon, että mieluummin annan bussin mennä ohitse, kuin menen sinne naama punaisena huohottamaan. Sanos nyt ihan rehellisesti, että pysyykö tällainen tässä mukana. En halua olla koko ryhmän huonoin. ” 

Otamme ryhmään mukaan ainoastaan naisia, jotka eivät jaksa tällä hetkellä juosta yhtäjaksoisesti ollenkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että tässä aloittelijoiden juoksukoulussa aloitamme harjoittelun niin, että aluksi hölkkäämme korkeintaan vain minuutin mittaisia jaksoja, joiden välissä kävelemme. Näin hengästys ja rasitus ei ehdi kivuta niin korkealle, etteikö harjoitusta jaksaisi viedä loppuun asti. Juoksun määrää pikkuhiljaa lisätään ryhmän edetessä sitä mukaa kun kunto kasvaa. Realistisena tavoitteena ryhmän päätteeksi on, että jaksaa hölkätä 20-40min yhtäjaksoisesti.

” Olen kokeillut aikaisemminkin aloittelijoille suunnatussa juoksukoulussa ja se oli minulle aivan liian kova. Pitääkö tässä heti pystyä juoksemaan monta minuuttia putkeen? ”

Tämä aloittelijoiden juoksukoulu on suunnattu naisille, joilla ei tällä hetkellä ole minkäänlaista juoksukuntoa. Jos tällä hetkellä pystyy kävelemään 30-60min matkoja, niin se on täydellinen kuntotaso tähän osallistuakseen. Alkuviikkoina kävelyn määrä on huomattavasti suurempi kuin juoksun määrä, joten aloitamme oikeasti maltillisesti ja rauhallisesti.

” Olen ylipainoinen ja 52v. Kuntosalille en suostu. Olen miettinyt sauvakävelyn ja pilateksen lisäksi lenkkeilyä, mutta en tiedä miten aloittaa. Tarvitsen jonkun sysäyksen tähän juttuun, en oikein ole varma, onko minusta tähän, mutta voisin kokeilla. Onko siellä ryhmässä muita ylipainoisia ja keski-ikäisiä? ”

Menneiden ryhmien perusteella osaan kertoa, että osallistujien ikä sijoittuu 45-65v välille, joten ehdottomasti juokset ”aikuisten naisten” seurassa. Mukaan mahtuu kaiken kokoisia vartaloita, joten uskallan väittää, että sulaudut hyvin joukkoon. Uuden äärellä on täysin luonnollista olla epävarma omista voimista ja taidoista. Toisaalta kokeilemallahan se vasta selviää 🙂

sohvalta lenkkipoluille sohvaperunan juoksukoulu

SOHVALTA LENKKIPOLUILLE – JUOKSUKOULU ALOITTELIJOILLE

Liikunnan aloittaminen voi tuntua työläältä ja vastenmieliseltä ajatukselta, jos ei ole koskaan kauheasti liikkunut, tai liikuntatauko on venynyt pitkäksi.

Monesti käy niin, että alussa mennään innostuneina aivan liian kovaa ja sen jälkeen kävelemään ei pysty viikkoon ja yöksi pitää ottaa särkylääkettä, kun muuten ei saa lihaskivuilta nukutuksi. Tai sitten pusketaan kaksi viikkoa sisulla läpi, kunnes kolottavat sääret, kipeytynyt polvi tai alaselän kivut pysäyttävät liikuntaharrastuksen viikoiksi ja sen jälkeen onkin loma ja sitten kiireinen syksy ja, ja ja….Kuulostaako tutulta?

Kun liikunnasta suunnitellaan osaa koko loppuelämäksi,  on äärimmäisen tärkeää muistaa kärsivällisyys liikkeelle lähdössä. Liikunnan täytyy tuntua hyvältä sekä liikunnan aikana että liikunnan jälkeen.

Tämä aloittelijoiden juoksukoulu valmentaa sinut täysin nollasta siihen pisteeseen, että pystyt hölkötellä 20-40 minuuttia täysijaksoisesti. Ollaan rehellisiä – vauhti ei ehkä päätä huimaa, mutta ehdottomasti tulet pystymään siihen. Toisin sanoen saat siis peruskuntosi takaisin, mikä helpottaa huomattavasti muiden liikuntamuotojen harrastamista jatkossa. Onko unelmanasi esimerkiksi patikointireissu? Tai kaupunkiloma, jossa pitäisi jaksaa kävellä tuntikausia? Hyvä peruskunto auttaa sinua saavuttavaan nämä unelmat!

sohvalta lenkkipoluille aloittelijoiden juoksukoulu

MITEN SINÄ HYÖDYT SOHVALTA LENKKIPOLUILLE JUOKSUKOULUUN OSALLISTUMISESTA?

  • Jos olet epävarma kyvyistäsi, saat ryhmästä stemppiä ja kannustusta.
  • Saat fysioterapeutin suunnitteleman juoksuohjelman oheisharjoitteluineen, jonka avulla samalla huollat ja voimistat lihaksiasi samalla kun kohennat juoksukuntoa.
  • Aloitat lenkkeilyn lempeästi ja fiksusti, jotta kroppasi ehtii palautua.
  • Kuntosi kasvaa nousujohteisesti varmemmin, kun seuraat ammattilaisen laatimaa ohjelmaa.

MITÄ KAIKKEA SOHVALTA LENKKIPOLUILLE JUOKSUKOULUUN KUULUU?

Yhteisten motivoivien treenien lisäksi saat puhelimeesi applikaation, josta löydät:

  • Juoksukalenterin koko 8 viikolle ( mahdollisuus saada myös PDF muodossa sähköpostiin )
  • Videolliset ohjeet juoksua tukevaan lihaskuntoharjoitteluun kotona tai kuntosalilla
  • Videolliset ohjeet juoksua tukevaan kehonhuoltoharjoitteluun
  • Videolliset ohjeet rasitusvammoja ennaltaehkäisevään alkulämmittelyyn
  • Applikaation sisäisen messengerin, jolla voit olla yhteydessä valmentajaasi ja muihin ryhmäläisiin.

MITÄ SOHVALTA LENKKIPOLUILLE JUOKSUKOULUN YHTEISISSÄ TREENEISSÄ TEHDÄÄN?

Tunnit aloitetaan aina aktivoivalla alkulämmittelyllä. Aktivoiva alkulämmittely sisältää mm. kävelyä, juoksua tukevaa tasapaino- ja tukilihasharjoittelua sekä kevyttä liikkuvuusharjoittelua. Harjoitteiden haastavuudessa on huomioitu se, että jokainen, myös se omasta mielestään kaikista kömpelöin ihminen pysyy harjoitteissa mukana – ja vielä menestyksekkäästi. Minkäänlaista osaamista tai pohjakuntoa ei siis näissäkään tarvita. 

Treeniosiossa keskitytään ensisijaisesti turvalliseen juoksutekniikkaan sekä aerobisen kestävyyden kehittämiseen heikkokuntoisille sopivalla vauhdilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että juoksu aloitetaan lyhyistä intervalleista, jonka jälkeen kävellään ja tasataan hengästystä ennen seuraavaa intervallia. Vauhti ja kesto on mitoitettu OIKEASTI heikkokuntoisille – tämän lupaamme.

MITEN SOHVALTA LENKKIPOLUILLE JUOKSUKOULUT TOIMIVAT?

Jokaiseen treeniin on ilmoittauduttava erikseen tuntivarauskalenterin kautta. 

Tapaamispaikka on aina Töölön kisahallin aula ( FreshStop) kahvilan edessä. Harjoittelu tapahtuu Töölön lahden upeissa puitteissa, jonne lähdemme yhdessä. Suosittelemme, että tulet treeneihin valmiiksi juoksuvaatteisiin pukeutuneena. Pienen ryhmäkoon ( 8 henkilöä ) avulla varmistamme, että pystymme säilyttämään treenatessa suositellun 1m turvavälin. Y

Voit treenata ryhmissä yhden kerran viikossa. Jokaisen juoksuharjoituksen pituus on 60 minuuttia. Treeneihin ilmoittautuminen tapahtuu nettiajanvarauksella – aivan kuten kuntosalin jumppatunneille. Sinä asiakkaana saat päättää, missä ryhmässä ja mihin aikaan sinulle parhaiten sopii treenata. Jos et jollakin viikolla pääse, voit korvata menetetyn treenikerran kurssin aikana silloin kun sinulle parhaiten sopii. Näin et ole sidottu tässä juoksukoulussa tiettyyn aikaan ja paikkaan, vaan voit varata ajan sinun kalenteriin parhaiten sopivalle juoksutunnille. Alla näet juoksutreenien kalenterin.

Hinta ja maksutavat

Sohvalta lenkkipoluille juoksukoulun hinta on 100 €. Meillä on käytössä seuraavat maksutavat: verkkokauppa, sähköpostilasku, smartum saldo ja mobiilimaksu, eazybreak mobiilimaksu, epassi saldo ja mobiilimaksu, edenred maksuetuudet. Mikäli haluat maksaa tuotteen työnantajan etuuksilla, niin ole meihin yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen treenataanko@gmail.com.

sohvalta lenkkipoluille keski-ikäisten naisten juoksukoulu